En god annonsetekst skal vekke oppmerksomhet, skape interesse og kjøpelyst, og helst oppmuntre til handling nå eller ved neste korsvei.
Annonsetekster jobber sjelden alene, men i samspill med mer eller mindre velvalgte illustrasjoner, og settes de sammen på riktig måte forteller bilder og ord en historie de ikke kunne fortalt hver for seg. Men hvordan skrive de magiske ordene som sammen med bildet utløser ønsket handling?
Tipsene nedenfor gir ingen fasitsvar og erstatter ikke kreativ tenking og godt håndverk, men brukt som rettesnor gjør de alminnelige hverdagstekster et hakk skarpere – og forvandler annonsene dine til det virkemiddelet de var ment å være.
1. Sett klare mål
Hva ønsker du oppnå med annonsen? Vil du at mottageren skal handle her og nå, eller ønsker du å bygge preferanse på litt lenger sikt. Er målet å vekke interessen for noe nytt eller å styrke båndet til det etablerte? Svarene bestemmer i stor grad hvor mange og hvilke ord du skal velge.
2. Bli kjent med målgruppen din
Hvem snakker du til, og hvilke geografiske, demografiske og sosiografiske trekk kjennetegner denne målgruppen? Kjenner du noen som passer til beskrivelsen? Skriv til ham eller henne! Bruk de samme ordene du ville brukt i en samtale med denne personen.
3. Bestem deg for hva du vil si og hvorfor
Hva er hovedbudskapet ditt? Hvis leseren bare husker én ting etter å lest annonsen din, hva skal det være? Kan det uttrykkes på en enkel måte? Skriv det ned.
4. Vis at du har skjønt det
Hvorfor er budskapet interessant for mottageren? Hvorfor skal han eller hun bruke tid på det du har å si? Løser det et problem, oppfyller det et ønske eller dekker det et reelt behov? Vis at du identifiserer deg med leseren ved å beskrive problemet, ønsket eller behovet på en måte som leseren kjenner seg igjen i.
5. Ikke vær «reklamete»
Kutt ut floskler og klisjeer. Når du har skrevet noe du synes funker, så forestill deg at du sier det høyt og tydelig til personen du opprinnelig skrev det til: Høres det ut som noe du ville sagt ansikt til ansikt med vedkommende. Ikke? Da vil det antagelig ikke funke på trykk heller.
6. Kan-kan
Enten så kan du det, eller så kan du det ikke. Kan kan kuttes ut så gjør det! I stedet for å si at «en god annonsetekst kan bety mye for resultatet», hvorfor ikke slå fast at «en god annonstekst betyr mye for resultatet». Og i stedet for «Du kan ringe oss på telefon …» hvorfor ikke bare si «Ring oss på telefon …»
7. Du og jeg og vi to
Vær orientert mot leseren og hans behov i stedet for egen fortreffelighet. Se på produktet eller tjenesten fra hans eller hennes ståsted og bruk Du, Deg og Dine i stedet for Vi, Oss og Våre overalt der det er mulig og naturlig. Må du likevel, så unngå å begynne en setning med Vi eller Våre. Unngå også upersonlige pronomen (En og Man); skriv heller om slik at formen blir personlig.
8. Å være eller ikke være …
Er, var, har vært … Generelt blir en annonsetekst bedre når du bytter ut verbet å være i alle sine bøyningsformer med aktive verb. Eksempel: i stedet for «når du er på apoteket» skriv heller «når du besøker apoteket».
9. Gjør det enkelt
Skriv et språk alle forstår. Bruk korte setninger og vanlige, enkle ord; ikke prøv å imponere leseren med blomstrende formuleringer, vanskelige fremmedord eller tekniske faguttrykk. Det skaper distanse snarere enn nærhet, uansett hvem du henvender deg til.
10. Vær gjerrig med ordene
Når du er fornøyd med annonseteksten, skal du lese gjennom teksten en gang til – ord for ord. For hvert ord spør deg selv; hva skjer om jeg fjerner dette ordet? Du vil bli overrasket over hvor mange unødvendige ord vi bygger inn i en tekst. Når du har kuttet alle overflødige ord, gjenta øvelsen og kutt enda mer!