Noen bøker, blogger og blogginnlegg har jeg anbefalt eller gitt som gave mange ganger. Her har jeg samlet noen av dem.

Hvis du kjøper noe gjennom en av lenkene på denne siden, kan det hende jeg får en liten provisjon som hjelper til å finansiere Skriftlig.no. Det påvirker ikke hvilke bøker jeg anbefaler.

Generelt

Disse bøkene har lært meg mye om hvordan skrive bedre, og hvordan skrive som en profesjonell, ikke som en amatør.

Nobody Wants to Read Your Sh*t

Steven Pressfield

Ikke la deg skremme av tittelen. Denne boken er både lærerik og inspirerende. Den beskriver forfatter Steven Pressfields lange reise reise fra uinteressant tekstforfatter til bestselgende forfatter og suksessfull manusforfatter i Hollywood.


The War of Art

Steven Pressfield

En bok for dem som vil leve av å skrive – men også for andre kunstnere og gründere som sliter med motivasjon og inspirasjon. En bok om å bli profesjonell.


On Writing Well

William Zinsser

Første gang jeg leste den, var som fattig student på universitetet. Men selv før jeg var ferdig med boken gikk jeg ut og kjøpte flere eksemplarer jeg kunne gi som gave til andre skribenter jeg kjente.

For tekstforfattere

Scientific Advertising

Claude Hopkins

En klassiker fra en av de store reklamegururene fra begynnelsen av 1900-tallet. Hopkins er mannen som lærte USA å pusse tennene hver dag, og antagelig solgte mer øl enn noen annen. Her er oppskriften hans.


Tested Advertising Methods

John Caples

En annen av de store reklameguruene fra begynnelsen av forrige århundre. Metodene beskrevet i denne boken blir fortsatt benyttet, om enn noe oppdatert, av Silicon Valleys growthhackere i dag.


On Advertising

David Ogilvy

Erke-ekspempelet på 60-tallets Mad Men, David Ogilvy, var en brilliant tekstforfatter og markedsfører. Denne boken gir et innblikk i hvordan han tenkte.


No BS Direct Marketing

Dan Kennedy

Hvis du først og fremt er ute etter å skrive salgsbrev som selger, og ikke har noen pretensjoner eller illusjoner (eller ambisjoner om å bygge en elegant merkevare) bør du lese Dan Kennedy. Han får jobben gjort.


Andre ressurser for tekstforfattere: