Noen bøker, blogger og blogginnlegg har jeg anbefalt eller gitt som gave mange ganger. Her har jeg samlet noen av dem.
Hvis du kjøper noe gjennom en av lenkene på denne siden, kan det hende jeg får en liten provisjon som hjelper til å finansiere Skriftlig.no. Det påvirker ikke hvilke bøker jeg anbefaler.
Generelt
Disse bøkene har lært meg mye om hvordan skrive bedre, og hvordan skrive som en profesjonell, ikke som en amatør.
Nobody Wants to Read Your Sh*t
Steven Pressfield
Ikke la deg skremme av tittelen. Denne boken er både lærerik og inspirerende. Den beskriver forfatter Steven Pressfields lange reise reise fra uinteressant tekstforfatter til bestselgende forfatter og suksessfull manusforfatter i Hollywood.
The War of Art
Steven Pressfield
En bok for dem som vil leve av å skrive – men også for andre kunstnere og gründere som sliter med motivasjon og inspirasjon. En bok om å bli profesjonell.
On Writing Well
William Zinsser
Første gang jeg leste den, var som fattig student på universitetet. Men selv før jeg var ferdig med boken gikk jeg ut og kjøpte flere eksemplarer jeg kunne gi som gave til andre skribenter jeg kjente.
For tekstforfattere
Scientific Advertising
Claude Hopkins
En klassiker fra en av de store reklamegururene fra begynnelsen av 1900-tallet. Hopkins er mannen som lærte USA å pusse tennene hver dag, og antagelig solgte mer øl enn noen annen. Her er oppskriften hans.
Tested Advertising Methods
John Caples
En annen av de store reklameguruene fra begynnelsen av forrige århundre. Metodene beskrevet i denne boken blir fortsatt benyttet, om enn noe oppdatert, av Silicon Valleys growthhackere i dag.
On Advertising
David Ogilvy
Erke-ekspempelet på 60-tallets Mad Men, David Ogilvy, var en brilliant tekstforfatter og markedsfører. Denne boken gir et innblikk i hvordan han tenkte.
No BS Direct Marketing
Dan Kennedy
Hvis du først og fremt er ute etter å skrive salgsbrev som selger, og ikke har noen pretensjoner eller illusjoner (eller ambisjoner om å bygge en elegant merkevare) bør du lese Dan Kennedy. Han får jobben gjort.
Andre ressurser for tekstforfattere:
- Annonsetekst: How to Create Advertising That Sells – David Ogilvys klassiske egenannonse.
- Blogg: Backlinko.com – Handler om søkemotoroptimalisering, men inneholder mange skriveråd.
- Nettsted: Swiped.co – Nettsted med mange klassiske annonsetekster til inspirasjon.
- Twitter-konto: One-Minute Briefs – Daglige, uformelle (for det meste) idékonkurranser å bryne seg på.
- YouTube: Amazon School of Copywriting – Jay Abrahams triks for å skrive gode salgssider. (Dårlig bildekvalitet.)
- YouTube: Think Different-lansering – Steve Jobs forklarer merkevare-kampanjen Think Different. (Dårlig bildekvalitet.)