Hva er det aller viktigste du må vite før du sender tekstene dine til en magasin- eller avisredaksjon? Hvilke fallgruver bør du unngå, og hva  du ha med for at redaksjonen skal løfte hodet og vise deg VIP-veien inn?

Her får du svarene.

1. Vit hvem du snakker til

Fremtidige frilansjournalist Vivian Songe leser KK som toåring.
Sørg for at du forstår hvem som leser bladet du vil skrive for. Det er dem du henvender deg til og må engasjere. (Vivian forsto tydeligvis allerede som to-åring verdien av å studere magasinene hun ville skrive for. Her leser hun KK.)

Å foreslå en artikkel for en redaksjon er omtrent som å tilby en ny matrett på menyen til en restaurant med godt rykte. De tar ikke inn hva som helst, og det du tilbyr må passe inn i restaurantkonseptet, ellers blir det full kræsj.

Du pitcher ikke en thai sweet curry eller en chili con carne til en italiensk pizzarestaurant, og du foreslår ikke en creme brulée som dessert hos gatekjøkkenet på hjørnet.

Akkurat som du ikke tilbyr samme type artikkel til Aftenposten og Vi Menn eller til Bonytt og Det Nye.

Du må rett og slett kjenne din mottaker (og helst til fingerspissene).

Den første som mottar forslaget ditt til artikkel er redaksjonssjefen eller den som er ansvarlig for å kjøpe inn stoff. Men den egentlige mottakeren er magasinets leser.

Det er en grunn til at hun har valgt seg ut thairestauranten, pizzasjappa eller Bagatelle akkurat i dag. Enhver leser har en viss forventning om hva hun kommer til å få i akkurat dette magasinet. Dette må du servere henne.

2. Hvordan er magasinet satt sammen?

Det gjelder altså å kjenne både din redaksjon og din målgruppe før du tilbyr noe som helst. Og dit kan du bare komme ved å dekode magasinet eller avisen. Det krever litt øvelse, men snart vil du se både hva slags språk de snakker og hva slags meny som passer magasinets kultur best.

  • Begynn med forsiden. Legg merke til både hva som er valgt som forsidebilde og hvilke artikkeltitler de har valgt å trekke frem. Dette viser hvilke typer saker akkurat dette magasinet velger å sette søkelys på – og dermed hva leserne deres er opptatt av.
  • Fortsett med innholdsfortegnelsen. Her finner du en oversikt over alle vinklingene som er valgt ut til denne utgaven og hvordan de er puslet sammen for å danne en god helhet som passer kjerneleseren.
  • Hvordan er «miksen»? Hvilken prosentandel av sakene er for eksempel litteratur, reise, kosthold, kultur, nyheter, motorsport eller hva som helst. Og hvilke type vinklinger dominerer?

3. Hemmeligheten bak en god pitch

Fokusér på vinklingen, så redaksjonssjefen får svaret på spørsmålet ”what’s in it for me?” med det samme hun åpner eposten din.

Hvordan kan du formulere pitchen din (presentasjonen av artikkelforslaget ditt) slik at den vekker oppmerksomhet og interesse på et øyeblikk? Hvordan få den til å slå såpass mye at pengebingen åpnes? Her er noen gode råd:

  1. Vekk oppmerksomhet og nysgjerrighet allerede i emnefeltet på mailen. Du skal aller helst skape en mini-kinotrailer i én setning, slik at redaksjonssjefen ikke kan stoppe seg selv fra å klikke for å finne ut mer.
  2. Fokusér på vinklingen (artikkelens hovedfokus) så tidlig som mulig i mailen, slik at redaksjonssjefen får svaret på spørsmålet ”what’s in it for me?” med det samme hun åpner den.
  3. Mailen bør også inneholde en kort, to the point-presentasjon av deg selv. Noen linjer som viser din kompetanse og styrker din troverdighet som skribent.
  4. Første gang du kontakter en redaksjon bør du dessuten legge ved en arbeidsprøve eller flere. Eventuelt den ferdigskrevne artikkelen. Dette kalles å levere en artikkel ”på spec”.

4. Bruk et ryddig artikkeloppsett

Artikkelmal
Har du en god artikkelmal i bunn, virker du straks mye mer profesjonell og seriøs.

Når du skal levere din ferdigskrevne artikkel til en redaksjon, er det viktig at du bruker en gjenkjennelig og behagelig struktur som ligner den du ser på en ferdig artikkel i bladet.

Hva hadde du synes om å få servert oksestek med bringebær sammenrullet i en tacolefse, eller rekecocktail med sjokoladestrø kvernet til en ubestemmelig mos?

Du hadde ikke skjønt hva du hadde med å gjøre, og ikke hadde du visst hvor du skulle begynne på denne smørja. Kanskje ville det ikke være særlig fristende å begi seg ut på det i det hele tatt.

Så gjør deg selv og redaksjonen en tjeneste: Gjør det enklest mulig for dem å ta fatt på artikkelen. Del den opp i ryddige, fordøyelige deler med mellomtitler slik at man tydelig ser hvilke tekstdeler som er hvilke. Hvor er tittel, ingress, brødtekst, rammer?

Det beste er om du lærer deg en enkel mal som gir deg proff-stempel.

(Skriftlig.no har en populær artikkel-mal du kan bruke. Vivian opererer med sin egen mal, som hun deler med deltagerne i sitt gratiskurs. Når du vet hvilket magasin du skriver for, kan du også bruke andre artikler derfra til å lage din egen mal.)

5. Finn ditt særpreg som skribent

Jeg kaller det også å finne din skrivestemme. Kort sagt: Våg å være deg mens du skriver.

Samtidig som du skal forholde deg til artikkelmal, struktur og vinkling, så gjelder det å gi teksten følelser – og en bakenforliggende energi som skinner gjennom fra første avsnitt. Da når den så mye lenger.

Vivian Songes gratis minikurs på epost: Bli Magasinjournalist
Hvis du har en god idé og lyst til å prøve deg som frilansjournalist, er det bare å sette i gang. Vil du lære mer, så har Vivian Songe mange flere gratistips tilgjengelig gjennom sitt gratiskurs.

Det kreves selvsagt mer enn fem tips for å lykkes som frilansjournalist, men du trenger ikke mye mer enn dette for å begynne.

Du har helt sikkert allerede en idé om hva du vil skrive om og hvem du vil skrive for. Så hva venter du på?

Hvis du ønsker deg flere gode tips og råd om hvordan du skriver og selger magasinartikler, meld deg på Vivian Songes gratis epostkurs, eller gå rett for hennes 6 ukers online-kurs i magasinjournalistikk som starter 8.september..

Abonnere
Gi beskjed om
guest

0 Comments
"Inline" kommentarer
Se alle kommentarer